Oranje cirkelvormige logo van Inner Gate

Blog post

Waarom is een sedentaire leefstijl slecht?

De wintermaanden komen er weer aan en dit betekend ook dat bingewatching om de hoek komt kijken👀. Toch zou ik je dit afraden. Waarom? Dat leg ik je in deze blog uit. Dat bewegen goed voor je is dat weten de meeste van jullie inmiddels al, maar wisten jullie ook dat een gebrek aan beweging negatieve effecten op je lichaam heeft? Dit wordt ook wel een sedentaire leefstijl genoemd. In de blog leg ik je uit hoe je hier vanaf kan komen.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt het volgende: “Het is nog niet duidelijk hoe deze gezondheidsrisico’s precies ontstaan. Dit zou te maken kunnen hebben met een verandering in de stofwisseling, de hoeveelheid mineralen in de botten en de vasculaire gezondheid”. Een aantal van de meest voorkomende negatieve effecten zijn even op een rijtje voor gezet:

  • Vroegtijdig overlijden;
  • Type 2-diabetes
  • Hart- en vaatziekten;
  • Depressieve klachten;
  • Vormen van kanker.

Maar hoe komt u van een sedentaire levensstijl af?

Volgens de Federatie Medisch Specialisten wordt er geadviseerd om minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning uit te voeren, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Integreer de activiteiten in het dagelijkse leven. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Daarnaast wordt er geadviseerd om veel zitten (meer dan 8 uur per dag) te voorkomen.

Volgens het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt voldoende bewegingen de volgende voordelen:

  • Regelmatig bewegen vermindert het risico op onder andere beroertes, hart- en vaatziekten, diabetes (type 2), darmkanker en hoge bloeddruk.
  • Voldoende beweging helpt het lichaamsgewicht op peil te houden. In 2019 had 50,1% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder matig of ernstig overgewicht. En bij een op de acht mensen is er sprake van ernstig overgewicht (obesitas).
  • Bewegen is goed voor botten, spieren en gewrichten.
  • Bewegen levert een belangrijke bijdrage aan de mentale gezondheid. 
  • Mensen die voldoende bewegen, hebben een beter zelfbeeld en minder last van angsten en depressies. 

Let op: Ook als je veel beweegt bijvoorbeeld in de vrije tijd, dan kan langdurig zitten negatieve gezondheidseffecten hebben!

Mocht je specifiekere vragen hebben over leefstijl preventies of zou je graag willen werken aan uw leefstijl? Stuur gerust een bericht via het contactformulier, dus kent u of ben u zelf iemand die wat aan deze post heeft, DEEL 📲

•  #beweeg #mentaal #nederland #groningen #gezond #leefstijl

De visie van Inner Gate is dat iedereen zijn leven dagelijks kan verbeteren

Contact

Voel je vrij een afspraak te maken

Persoonlijke gegevens

Adres

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.